Sunday, February 28, 2010

ayam masak kurma

hari ahad biasanye kitorang duk rumah jer..kalo nak keluar pun biasanye weekdays laa sebab sume org keje..hehe..soping kompleks pon tak ramai..nak parking pon senang..syok betul suami keje sndiri ni..hehe..
ermm tadi tengahari menu AYAM MASAK KURMA..hubby berkali2 puji sedap :) menambah2 nasi tak hengat..aisha pon makan bubur menambah jugak harini..perasaan lega n happy tu tak dapat di gambarkan ..uhhh..alhamdulillah...(suke sangat2 bile aisha makan dengan senang lenangnye pastu burrrrrpp......)


Photobucket



Resepi simple ayam masak kurma pujaan hubby:

bahan-bahan:

dikisar
-bawang merah 4biji
-bawang putih 3biji

- ayam 6 ketul
- halia 1inci (di ketuk..hiris pon boleh)
- lada merah 2
- serai 1
- kayu manis 1inci
- pelaga 4
- bunga cengkih 3
- bunga lawang 2
- serbuk ayam kurma 3 sudu (digaul bersama bawang yg dikisar supaya menjadi pes)
- asam keping 1
- santan setengah kotak
- kentang 2 biji (d potong 4)
- bawang besar 1 biji (dipotong 4)
- bawang merah 1 biji (dihiris)
- bawang putih 1 biji (dihiris)
- garam dan gula secukup rasa

cara-cara memasaknye yer puan-puan:

1. Panaskan minyak. Masukkan hirisan bawang putih dan bawang merah, halia dan rempah ratus.
2. Masukkan pes ayam kurma dan serai (kalo kering tambah air sket)
3. Masukkan ayam dan kacau hingga ayam disaluti rempah.
4. Tuangkan santan dan kacau sesekali hingga mendidih. Masukkan kentang dan masak sehingga kentang lembut.
5. Masukkan asam keping dan garam dan gula secukup rasa.
6. Masukkan bawang besar dan lada merah yang telah dibelah.
7. Tutup api..hidaaaannggg...makaaaaan..

Silalah mencuba :)

0 komen: