Friday, February 26, 2010

manyak onggg ini bulan..

aisha bersama rakan greynye (8 bulan)


uhhh aisha 8 bulan sudaaa...kejap je masa berlalu..seronok tengok perkembangan dia..antaranye ialah :

- sangat suke bebel2 (bahasa baby)
- suke menjerit bile takde org layan
- mengesot dengan laju (merangkak belom lagi..)
- gigi belum tumbuh (biar lambat asal selamat..lega ibu..hihi)
- suke bermain2 dan di layan sepenuh perhatian..
- berat 8.5kg (tak berapa nak naek sangat dari bulan lepas..)
- susu ibu adalah makanan kegemaran (harussssss)
- suke melambai2, tepuk amai2, head banging..hehe

oh harini ibu dah tukar cara masak bubur aisha..dlu pas masak blend..tapi skrg tidak lagi...tapi memerlukan masa yang lebih lama..sape nak try leh try la..cara-cara dia adalah seperti berikut yer..

bubur aisha 8 bulan:

- segenggam beras
- batang celery
- carrot
- ayam
- pakchoi
sayur2 dan ayam hendaklah dipotong dadu kecil2

cara-cara dia:

1. masukkan beras dalam air yg mendidih
2. masukkan ayam
3. masukkan batang celery n carrot
4. last skali masuk la pakchoi

kali ni ibu masak lama sket supaya nasi tu kembang dan betul2 jadi bubur lembik..
dulu sebelum ni kasar2 jer pastu blend..

kali ni 1st time try letak ikan bilis..tapi ikan bilis tu haruslah digoreng dulu (tanpa minyak) pastu d blender sampai jadi hancur sehancur hancurnya...pastu simpan dalam bekas kedap udara.. bile time nak makan, baru lah taburkan pada bubur tersebut supaya ade rasa masin2 sket...baru lah anak ibu berselera...nyummm2...

ni baru je balik dari umah kakak iparku..pergghh kari tetel..sedaaap..dapat la tapau sket buat makan dengan roti pagi esok..lagi satu excited sebab dapat sudu tuppeware..kihkih..yang kaler merah tu boleh laa letak dalam tempat gula, garam, serbuk kunyit..pastu lagi satu sudu kuning tu siap boleh sangkut kat cawan tu..memula pelik tengok design camtu..rupenye ade gune dia..keh3..jakun aku ni..haha

3 komen:

Anonymous said...

ololo..comel tul la ecah ikut rakan grey nya tuh.ihihihi..geram la..windu kat ecah...muah3...

xeema on March 1, 2010 at 10:29 PM said...

rindu kat ummi gak....huhuk2

Anonymous said...

xema..mane beli toy yg kiut miut tuh? :) *kamili*